A T RATEGIC FAILURE

in Occupied Iraq ... o coon

Dr. Cora Sol Goldstein is an assistant
professor of political science at Cali-
fornia State University, Long Beach.
She received her Ph.D. in political
science from the University of Chicago
in 2002. Her book, Psychological War-
fare in Peacetime: American Visual
Propaganda in Occupied Germany,
will be published by the University of
Chicago Press in spring 2009. In 2007
she received the Mary Parker Follett
Award from the American Political
Science Association’s Politics and
History Section.

PHOTO: Two Soldiers from the 3d
Brigade Combat Team, 1st Cav-
alry Division, talk with demonstrators
gathered outside a checkpoint to the
International Zone in central Baghdad
17 November 2004. The demonstra-
tors had gathered to protest a raid on
Ayatollah Mahood Al Hasany's offices
by multinational forces and the arrest
of his followers who passed out flyers
denouncing the upcoming Iraqi elec-
tions. (U.S. Army, SGT John Queen)

58

HE AMERICAN OCCUPATION of Germany (1945-1949) stands as

a model exercise in democratization by force. In fact, top figures in
the Bush administration, including Secretary of State Condoleezza Rice and
former secretary of defense Donald Rumsfeld, have compared the American
experiences in postwar Germany and postwar Iraq. This article examines
American information control policy in Germany and Iraq (2003-2006). Com-
parative analysis indicates that the American information control policy was
very different in the two cases. In Germany, the U.S. Army and the Office of
Military Government U.S. (OMGUS) exerted rigorous control over the media
to block Nazi propaganda and introduce the American political agenda of
democratization.! With the emergence of the cold war, OMGUS used all the
avenues of mass communication and cultural affairs—newspapers, journals,
feature and documentary films, posters, and radio—to disseminate U.S. stra-
tegic propaganda and messages to the German people. Consequently, from
1945 to 1949 the Americans were able to shape the content of information
in the American zone and sector. In Iraq, coalition forces failed to exert a
similar degree of information control. As a result of this strategic error, the
insurgency and other civilian movements opposed to the American presence
have been able to control information and spread anti-American messages.

The German Case

During WWII, psychological warfare played an important role in America’s
military strategy against the Third Reich. As soon as the U.S. Army entered
Germany, American psychological warfare experts disseminated propaganda
to convince the German people of the finality of defeat and to persuade them
to cooperate. At the same time, the Army shut down German newspapers,
journals, and radio stations in the American zone and sector, to ensure a
monopoly over information and propaganda. As a result, the information
Germans received in the U.S. areas came exclusively from American informa-
tion fliers (Mitteilungbldtter), Army newspapers, and Radio Luxembourg.

March-April 2008 ¢ MILITARY REVIEW



After V-E Day, on 12 May 1945, the Psychological
Warfare Division of the Supreme Headquarters Allied
Expeditionary Force (PWD/SHAEF) became the
Information Control Division (ICD) in Germany. The
head of PWD/SHAEF, General Robert C. McClure,
commanded the new outfit and kept most of the PWD/
SHAEF personnel.? Initially, ICD was independent
from the military government, but in February 1946
it became fully incorporated into OMGUS.

At first, ICD was primarily concerned with
denazifying the media. ICD banned German jour-
nalists who were considered politically tainted by
their Nazi past, and prohibited Nazi, militaristic, and
nationalistic messages that could inflame pro-Nazi
sympathies and encourage resistance to the Ameri-
can project. While this vetting process was taking
place, ICD began to select and license German edi-
tors to run newspapers and journals. It succeeded
in selecting a politically and ideologically hetero-
geneous group of individuals. By mid-1946, ICD
had given press licenses to 73 Germans, including
29 Social Democrats, 17 Christian Democrats, and
5 Communists.’ Thus, while OMGUS imposed rigid
political and ideological censorship to ban the diffu-
sion of Nazi, nationalist, and militaristic messages,
it also sought political diversity and allowed the
development of a variegated political discourse.*

Although ICD’s licensed German editors were
committed to creating a new, democratic Germany,
the division kept close watch over their publica-
tions. Initially, it exerted pre-publication censorship,
but in August 1945 it switched to post-publication
scrutiny.’ Although the German editors were free to
run their operations, there was always the possibil-
ity of post-production reprimands that could lead
to the revocation of licenses. Thus, ICD defined
and policed the boundaries of the acceptable and
the desirable in the political and cultural fields, and
monitored and regulated the information that reached
Germans in the American zone and sector.

During the first two years of occupation, Ameri-
can press policy in occupied Germany reflected the
ideological profile of the ICD press officers. Many
of ICD’s officers were scholars who had lived in
Germany. A significant portion were New Dealers,
intellectuals, emigrées, Jews, and leftists enthusiastic
about the possibility of helping to build a demo-
cratic, pluralist society from the ashes of Nazism.6
In Berlin, the majority of ICD officers were German

MILITARY REVIEW e March-April 2008

A STRATEGIC FAILURE

émigrés.” Thus, many ICD officers spoke German,
knew about German culture, and understood
German society and history. In 1945, these press
officers welcomed the collaboration of the German
left with enthusiasm, as part of the process of creat-
ing a democratic German press and culture.

With the cold war, OMGUS press policy changed.
Occupied Germany became the first battlefront of
psychological warfare between the U.S. and the
USSR. After 1946, the possibility of an independent
and united postwar Germany rapidly vanished. Both
the Americans and the Soviets began to use the
new German media in their respective zones and
sectors to attack each other and spread propaganda.
For example, in March 1946 OMGUS forced Neue
Zeitung, the flagship newspaper in the American
zone, to change its editorial stance to reflect agree-
ment with U.S. foreign policy. Neue Zeitung became
a mouthpiece for OMGUS to counteract Soviet
propaganda in occupied Germany.®

By early 1947, ICD personnel had changed, and
the original press officers had been replaced by
cold war warriors.’ As a result, most publications
that did not follow OMGUS’s anti-Communist
directives were either terminated or had their edi-
tors replaced.’’ In August 1947, Emil Carlebach,
a Communist who had survived Buchenwald and
been given a license to publish the Frankfurter
Rundschau in 1945, was fired.!! Der Ruf, a popu-
lar political and cultural journal, was shut down
because ICD considered it pro-Communist, even
though the Soviet counterpart to OMGUS had
denounced the publication.'? In October of that same
year, General Lucius D. Clay, the American military
governor, launched Operation Talk Back, a counter-
propaganda measure designed to use the German
media in the American zone and sector to respond
to and combat Soviet anti-American propaganda.
A strict anti-Communist line was imposed on the
German press, equivalent and complementary to the
line that prevailed in the Soviet zone and sector.

The Iraqi Case

The psychological warfare campaign of Opera-
tion Iraqi Freedom (OIF) was successful because
it convinced the Iraqi Army not to resist. This
allowed the U.S. military to take Baghdad with a
small number of troops. However, contrary to the
German case, coalition forces did not continue

59



their psychological warfare agenda after the col-
lapse of Saddam Hussein’s regime. No full-blown
and coherent program of information control was
established in Iraq; instead, the Defense Depart-
ment envisioned the creation of a “Rapid Reaction
Media Team” to oversee the dismantling of Iraq’s
state-run media and to set up the U.S.-financed
and run “Iraqi Free Media” network. This new,
American-controlled network was to function as
the Pentagon’s propaganda outlet for Iraq."

No full-blown and coherent
program of information control
was established in Iraq...

Saddam Hussein had understood the importance
of information control and media manipulation.
In 1968, after he became head of internal security,
Iraqgis were only able to access government-pro-
duced newspapers. When he took over the presi-
dency in 1979, the Iraqi Ministry of Information
began to appoint all of the country’s journalists (who
had to belong to the Ba’ath Party) and insulting the
president became an offense punishable by death.
One of Saddam’s sons, Uday, became chairman of
the Journalists’ Union and controlled about a dozen
newspapers, including A/-Thaura (The Revolution),
Babil, and Al-Jamorriya (The Republic). These
papers published front-page photographs of Saddam
every day. Uday was also in charge of several
television and radio stations. In 2003, there were 13
television stations and 74 radio stations, all under
state control.' The government was Iraq’s exclusive
Internet provider, and access was only available in
cybercafes strictly controlled by the security police.
Satellites were prohibited, although the potentates
of the regime had access to satellite news.'?

Once Saddam was toppled, the number of Iraqi
publications exploded, reaching more than 200.
With coalition forces failing to shut down or secure
Iraqi printing presses, everyone who had access to
a press began publishing. Many of the newspapers
and journals that sprang up in 2003 faced financial
difficulties and soon disappeared, but according to
BBC estimates, there are still 50 daily newspapers
published regularly in Iraq, 12 of them in Baghdad.'®

60

2
<
©
(2]
E
=
@
X
=
w
<

Unfortunately, this spontaneous explosion of media,
coupled with the lack of a rigorous American informa-
tion control policy, was quickly exploited by groups
opposed to the coalition.

The Iraqi press became highly diversified as each
political pressure group launched its own media outlet.
Saad al-Bazzaz, an Iraqi journalist in exile since 1992,
began publishing the Baghdad edition of A/-Zaman,
the London-based newspaper he founded in 1997."7
The Saudi royal family started publishing an Iraqi
edition of the London A/-Sharg al-Awsat, its main
publicity organ in the West. A/-Mutamar was pub-
lished by associates of former deputy prime minister
Ahmad Chalabi. Currently, the Supreme Council for
Islamic Revolution in Iraq, the country’s main Shi’a
political group, publishes Al-Adalah, Al-Fater, and
Ida Rafideen. Al-Bayan is the newspaper of Dawa,
the Shi’a party of Prime Minister Nouri al-Maliki and
his predecessor, Ibrahim al-Jaafari. Other significant
newspapers are the left-wing A/-Mada, and Al-Sabah
al-Jadid, founded by the former editor-in-chief of 4/-
Sabah, Ismael Zayer. (Zayer resigned from Al-Sabah
in May 2004 as a protest against American censorship
and editorial interference.'®) A single satirical journal,
Habaz Booz, is published in Baghdad.

In this context, the Coalition Provisional Author-
ity’s (CPA) and the Pentagon’s media policies were
ineffective. De-Ba’athification of the Iraqi press
incited anti-American sentiment.'’ Yet the CPA did
not replace the Ba’ath personnel with Iraqis eager
to endorse the emergence of a liberal democracy in

Iraqis watch a broadcast purporting to be a taped message
from toppled leader Saddam Hussein, on the Dubai-based
Al-Arabiya satellite television station, 17 July 2003, the 35th

anniversary of the seizure of power by his Ba’ath party in Iraq.

March-April 2008 ¢ MILITARY REVIEW



their country, nor did it censor anti-liberal or anti-
American propaganda. In July 2003, CPA head Paul
Bremer III publicly asserted that the coalition was
not limiting free speech in Iraq. Coalition spokes-
man Charles Heatley echoed Bremer’s words. The
general idea was that the American message of
“truth” would, by itself, prevail over alternative
political messages in post-Saddam Iraq.

Occasionally, the CPA did exert some measure of
control over radical, anti-American propaganda. For
example, it shut down Al-Mustigilla, a newspaper
that published an article calling for the execution
of all Iraqis who collaborated with the coalition.?
In March 2004, the CPA stopped production of
the Baghdad newspaper A/-Hawsa, a radical Shi’a
weekly, for 60 days, alleging that its publishers were
inciting violence against the occupation.?' Coalition
forces also raided a distribution center of Sadda-
al-Auma newspaper in Najaf, seizing copies of an
edition that ordered Iraqis to join the resistance. Yet
the CPA’s attempts to control the new Iraqi press
were often futile. A few days after the raid on Sadda-
al-Auma, the newspaper was back in the streets
inviting its readers to join the Ramadi resistance
movement and spreading anti-semitic, anti-Western,
anti-female propaganda.’? In sum, the rare cases of
post-production censorship did not amount to an
effective information-control program.

Although its performance might suggest other-
wise, the Pentagon actually did prepare a directive
for propaganda in Iraq. Appendix 2 of Combined
Joint Task Force 7°s (CJTF-7) Public Affairs Guid-
ance (2003) breaks down “current themes” for
the Iraqi press into three categories: “positive,”
to promote; “negative,” to rebut or avoid; and
“unclear or double-edged,” to neutralize. The first
category was aimed at developing support “of and
to the Iraqi people”; at emphasizing progress and
security, particularly in Baghdad; and at stressing
“Iraqi participation” in the country’s reconstruction.
The positive message would include indicators of
improvement in everyday life, such as normalization
of'the electrical supply, construction of new schools
and hospitals, and increasing security. The second
category, “negative issues,” would address such
stories as “‘maltreatment’ of Iraqi detainees”; the
“resurgence of resistance, lawlessness, instability,
the power vacuum”; “infrastructure vulnerability”;
and “delay in establishing political structures.” The

MILITARY REVIEW e March-April 2008

A STRATEGIC FAILURE

last category would respond to “the lack of discov-
ery” of weapons of mass destruction, the troubles
finding Saddam, and de-Ba’athification.?

The most surprising and original aspect of the U.S.
propaganda policy in OIF has been the Pentagon’s
reliance on private contractors to spread its strategic
messages to the Iraqi public. Instead of organizing
a task force comprised of psychological warfare
experts from the armed forces, the intelligence
community, and academia, the U.S. government
outsourced the task to private corporations without
prior experience in the Middle East.?* The Depart-
ment of Defense mistook a political problem—how
to radically transform a society emerging from a
brutal dictatorship and rapidly falling into religious
fundamentalism—for a marketing issue. It tried to
sell its own vision of events to the Iraqi population
as if that vision were a consumer product.

The Department of Defense
mistook a political problem...
for a marketing issue.

In 2003, the Pentagon’s Special Operations and
Low-Intensity Conflict Division, which specializes
in psychological warfare operations, awarded Sci-
ence Applications International Corporation (SAIC)
an $82.3 million no-bid contract to set up the Iraqi
Media Network (IMN). By the time IMN started the
newspaper A/-Sabah (Morning), there were already
20 to 30 new, independent newspapers.?> Al-Sabah
became just one newspaper among many, and the
Americans were never able to establish a monopoly
over information in Iraq.

IMN had even worse luck with television. Estab-
lishing the U.S.-sponsored TV network A/-Iraqiya
was a nightmare. From the very beginning, disor-
ganization, lack of planning, insufficient personnel,
and an inadequate budget hampered the project. Fur-
thermore, the network’s physical installations were
systematically destroyed by vandals and, later (by
midsummer 2003), blown up by insurgents. When it
finally began functioning, Al-Iragiya failed to attract
the Iraqi public because it shunned Iraqi news. For
instance, the network aired cooking shows instead
of covering the political violence in the country.?

61



Because coalition forces did nothing to stop
installation of the satellite dishes that mushroomed
all over Iraq, Iraqi viewers gained access to multiple
information sources. They were able to view any of
the numerous anti-American news programs aired
by TV stations in the Middle East. It is not surpris-
ing that six months after the invasion, 63 percent
of Iraqis who had access to a satellite dish watched
Al-Jazeera and Al-Arabiya, two stations that offered
news meshed with anti-American and anti-Semitic
propaganda.”” Only 12 percent of Iraqis got their
news from Al-Iragiya.®

Satellite television has since become an integral
part of the jihadists’ electronic pulpit. A/-Zawraa,
a satellite TV station in Iraq, is one of the most
effective weapons of the Islamic Army of Iraq, a
key Sunni resistance group that allegedly includes
former members of the Ba’ath Party.” A/-Zawraa
provides nonstop footage of the Sunni war against
the U.S. and Mugqtada Al Sadr’s Shi’ite militia. It
regularly shows militants planning attacks against
U.S. units, the killing of coalition soldiers by snip-
ers or roadside bombs, and operations against Shi’a
objectives. The station’s programs are broadcast
across the Arab world by Nilesat, a satellite provider
controlled by the Egyptian government. Recently,
Al-Zawraa announced plans to distribute its pro-
grams on European satellites; eventually, it wants
to reach American viewers.*

The coalition is also losing the strategic pro-
paganda war in cyberspace. Terrorist groups use
high-speed Internet, pirated video-editing software,
and free file-upload websites to disseminate their
products. For instance, Abu Maysara, media chief
for Abu Musad al-Zarqawi, the late leader of Al
Qaeda in Iraq, videotaped the beheading of Nicholas
Berg, an American hostage, and posted the video
online. The web is also important as a mechanism
to teach practical skills of resistance, such as how
to build rockets, bombs, and chemical weapons.*!

Despite SAIC’s abysmal failure, the Pentagon
continued its outsourcing policy. In January 2004, it
switched its media contract from SAIC to the Harris
Corporation, a producer of broadcasting equipment
with no experience in psychological warfare or the
Middle East. Harris subcontracted its TV operations
to Lebanese Broadcasting Corporation International
and Al-Fawares, a telecommunication company
based in Kuwait, but took charge of Al-Iragiyah and

62

Al-Sabah. One month later, the CPA changed the
Iraqi Media Network’s name to Iraqia Network. The
Defense Department also hired J. Walter Thompson,
the Madison Avenue advertising giant, to “convince
Iraqis that IMN or Iraqgia was credible.”*? Perhaps
not surprisingly, J. Walter Thompson does not
specialize in psychological warfare in the Middle
East—its main clients are Domino’s, Diamond
Trading Co., Ford, Cadbury Schweppes, HSBC,
Kimberly-Clark, Kellogg’s, Kraft, Nestle, Pfizer,
Rolex, Shell, Diageo, Unilever, and Vodafone.
Also in 2004, the Bush administration instructed
the U.S. Broadcasting Board of Governors—produc-
ers of the Voice of America—to counter A/-Jazeera’s
impact in the Middle East. The board launched
the satellite TV station Al/hurra (The Free One),
Radio Sawa (Together), and Hi magazine. Alhurra,
modeled after a conventional American station,
offers cooking and fashion shows, geographic and
technological programs, documentaries, and news.
Although Alhurra, with a budget of $100 million,
is awash in money and broadcasts its programs in
Jordan, Egypt, and Iraq, it has proven to be a failure.
Iraqis associate the station with the U.S. and reject
its contents, particularly its news coverage. Polls
indicate that Iraqis resent the lack of discussion about
issues facing Iraq, the Arab world, and the Middle
East.** Radio Sawa has not been any more success-
ful with its combination of American and Middle
Eastern pop music and its minimal news coverage.
Television and radio weren’t the only sites of
outsourcing folly. On 30 January 2005, Iraq held
elections for its Transitional National Assembly.
President Bush touted the elections as a victory for
Iraqi self-determination, stating in a special address
that “across Iraq today, men and women have taken
rightful control of their country’s destiny, and they
have chosen a future of freedom and peace.”** Ten
months later, in November 2005, the Los Angeles
Times reported that the U.S. military was secretly
paying Iragi newspapers to publish pieces favorable
to the coalition. This program had begun in early
2005, right at the time of the elections, as a covert
propaganda operation to influence Iraqi public

Television and radio weren’t the
only sites of outsourcing folly.

March-April 2008 ¢ MILITARY REVIEW



opinion. According to the Times, the articles were
“basically factual,” but they omitted information
that could bias readers against the U.S. and the
Iraqi government. The stories exalted the American
occupation, denounced the insurgency, and praised
American efforts in the region.*

These stories were produced by the Lincoln
Group, which had been contracted as part of the
U.S. information surge in 2004. This newly founded
corporation was set up by a group of investors from
a D.C.-based company, the Lincoln Alliance Corpo-
ration. A subsidiary of Lincoln Asset Management,
Lincoln Alliance describes itself as a company that
provides “tailored intelligence services.” It claims
to specialize in the collection of information from
“diverse internal and external sources, both historical
and real-time”’; the “fusion” and analysis of informa-
tion; and the dissemination of “actionable results.”
The Lincoln Group’s covert operation caused outrage
in Iraq and further undermined U.S. credibility in the
region. The American press also reacted vehemently
against it, in spite of the fact that the Lincoln Group’s
black propaganda actions, amateurishly executed,
were actually rather modest in scope.

Black propaganda, the insertion of biased or false
news stories in a target country without revealing
their origin, is a classic psychological warfare ruse.
It is remarkable that the Pentagon chose to rely on a
private corporation without experience in the field
when the CIA has a long track record of dispensing
black propaganda all over the world—including the
Middle East.*’

Hard-Earned Lessons

The Bush administration ignored the model of
information control used by the U.S. in Germany
during the period 1945-1949. Coalition forces failed
to establish rigorous information control after top-
pling Saddam as the Pentagon became more con-
cerned with manipulating the American press than
regulating information inside Iraq. Daniel Senor,
head of the CPA public relations office, did not speak
Arabic, and his priority was “feeding” information
to the American mass media, often to journalists
sympathetic to the administration’s policies.*®

It is true that the revolution in communication
technology has made total information control in
Iraq virtually impossible. Yet the Pentagon failed
to appreciate and plan for the complexity of the

MILITARY REVIEW e March-April 2008

A STRATEGIC FAILURE

technological challenge. The U.S. established a
military occupation ill-equipped to neutralize the
information weapons available to the enemy in
the 21st century. Saddam Hussein had prohibited
satellite TV and controlled popular access to the
Internet; the Americans did neither, and could not
deal with the avalanche of anti-American propa-
ganda that ensued. Within days of the U.S. entry
into Baghdad, satellite antennas were everywhere,
making it impossible to control information. Radi-
cal websites, too, sprouted everywhere without the
Americans having any possibility of control.

Moreover, no positive propaganda message can
be effective when the target area is not secure. To
succeed as an instrument of change, a military occu-
pation must be able to create stability in conditions
of acute social turmoil.* The German case exempli-
fies this principle. In Germany, the U.S. Army and
OMGUS monopolized violence and imposed and
guaranteed security. This allowed OMGUS and its
German partners to begin physical reconstruction
of the American zone and sector while setting in
motion a political, social, and cultural revolution.
In terms of information control, the Americans
blocked the spread of propaganda coming from
old-regime loyalists and competing groups trying to
exploit the political vacuum generated by the tran-
sition. In Iraq, OIF spawned military insurgency,
terrorism, sectarian violence, and civil disorder.
Without security, infrastructure projects lagged and
the positive American propaganda message was
only marginally effective.

The Iraqi case shows how important it is to have
a correct war hypothesis before launching a military
conflict aimed at regime change and occupation.
In 1945, OMGUS allowed the German population
very limited freedom and exerted an unprecedented
degree of political control. Joint Chiefs of Staff
Directive 1067 (JCS 1067), the military directive that
informed OMGUS policy from 1945 to 1947, explic-
itly rejected the idea that the U.S. was liberating a
population held captive by a dictatorship. It stated
that Germany “will not be occupied for the purpose of
liberation but as a defeated enemy nation.” Accord-
ing to JCS 1067, Germans had to be controlled and
monitored and their political, religious, and cultural
activities approved by the American military authori-
ties. JCS 1067 was explicit: “No political activities
of any kind shall be countenanced unless authorized

63



The Iraq fiasco is the logical
result of conceiving the American
mission as a liberation, not as the
occupation of an enemy country.

by you...You will prohibit the propagation in any
form of Nazi, militaristic, or pan-German doctrine. ..
No German parades, military or political, civilian or
sport, shall be permitted.”* The directive allowed
freedom of religious worship and freedom of speech
only to the extent that they did not jeopardize U.S.
military and political priorities.

The Iraq fiasco is the logical result of conceiv-
ing the American mission as a liberation, not as the
occupation of an enemy country. According to the
CJTF-7 Public Affairs Guidance, OIF’s objective
was “to liberate the people of Iraq from the Saddam
Hussein regime.”*! The underlying assumption was
that removing Saddam and suppressing the Ba’ath
Party would lead naturally, automatically, and inexo-
rably to a democratic, liberal, secular, pro-American
Iraq. The idea of spontaneously converting the Iraqi
population to democracy led the Pentagon and the
State Department to underestimate the importance
of postwar information control and propaganda.*?

Democratization of the press after radical regime
change is a long-range project that requires, in the
short term, the use of anti-democratic methods.
Even in 1948, there was evident tension between
the professed American aim of encouraging a free
press and the authoritarian reality of occupation.
The military government was aware of the basic
contradiction, as an OMGUS report shows:

The press officers were primarily concerned
with preventing former Nazi journalists from
participating in the new, democratic German
press. In 1945, when the occupation began,
it was a major policy of the American Mili-
tary government to guarantee to the German
population an independent and free press. MG
[Military Government] envisaged a press which
would be free of any form of governmental
domination. Yet, ironically, MG itself in 1945
found it necessary to exercise certain temporary
controls. Many of the newspaper plants were
in the hands of Nazis. The publishers, editors

64

and personnel of the newspapers were the same
persons who had been carrying out the policies
of Goebbel’s Propaganda Ministry. So MG set
up a licensing system to place the newspapers
in the hands of editors dedicated to giving the
German people unbiased news coverage.*

Democratization by force is inherently a source of
paradoxes. A military government involved in nation-
building is, by definition, an authoritarian regime
involved in a project of social engineering. It tries
to impose, by force, new social standards and a new
set of normative values. Therefore, its actions will be
incompatible with the notion of democracy.

Carl J. Friedrich, who directed the school that
trained military personnel for American military gov-
ernments abroad and later served as General Clay’s
constitutional and governmental affairs advisor (1947
to 1948), tried to resolve the contradiction. He argued
that OMGUS was a “constitutional dictator aiding
in the reestablishment of constitutional democracy
rather than dictating democracy.”** According to
Friedrich, a military government run by a constitu-
tional democracy, unlike a conventional dictatorship,
progressively relaxes repression and moves toward
establishing a constitutional system. Friedrich admit-
ted that OMGUS censored and repressed, but claimed
that it did so to impose restraints on antidemocratic
elements and antidemocratic efforts.

The CPA did not comprehend that the construction
of Iraqi democracy required the imposition of rigor-
ous restraints on antidemocratic information outlets.
Its flawed media policy led to the emergence of an
assortment of information sources that included
newspapers, journals, and TV stations with authori-
tarian, religious-fundamentalist, and other illiberal
agendas. Iraqi newspapers are funded by political
and religious parties, and the information they carry
is often incomplete, unverified, and biased.

The deterioration of American standing in much
of the so-called “Third World” is the result of abys-
mal failures in two areas of foreign policy: global
strategy and public diplomacy.* If these failures are
not addressed, it is likely that the U.S. will embark
on further military adventures that result in occupa-
tions aimed at radical change. Therefore, analysis of
the shortcomings of the American information con-
trol policy in Iraq is not simply a matter of historical
interest. The U.S. cannot afford more blunders in
this key area of psychological warfare. MR

March-April 2008 ¢ MILITARY REVIEW



A STRATEGIC FAILURE

NOTES

1. The Soviet counterpart to OMGUS, the Sowjetische Militaradministration
in Deutschland, did the same in attempting to spread Moscow’s messages to the
German people.

2. Alfred H. Paddock Jr., U.S. Army Special Warfare. Its Origins: Psychological
and Unconventional Warfare, 1941-1952 (Washington DC: National Defense Uni-
versity Press, 1982), 41.

3. By January 1947, ICD had distributed 89 press licenses. Among the licensees
were 38 Social Democrats, 24 Christian-Democratic Union/Christian Socialist Union
supporters, and 4 German Communist Party members. The breakdown by religion
was 33 Catholics, 28 Protestants, 3 Jews, and 1 Unitarian. Twenty-four licenses were
issued to nonreligious organizations. Larry Hartenian, Controlling Information in U.S.
Occupied Germany, 1945-1949: Media Manipulation and Propaganda (Lewiston,
2003), 115-16, 127. See also Norbert Frei, Amerikanische Lizenzpolitik und Deutsche
Pressetradition: Die Geschichte der Nachkriegszeitung Suedost-Kurier (Munich:
Oldenbourg Verlag, 1986).

4. Edward C. Breitenkamp, The U.S. Information Control Division and Its Effect
on German Publishers and Writers 1945 to 1949 (North Dakota: Grand Forks,
1953), 1.

5. Earl Zimke, The U.S. Army Occupation of Germany, 1944-1946 (Washington,
DC: Center of Military History, 1975).

6. Rebecca Boehling, A Question of Priorities: Democratic Reforms and Economic
Recovery in Postwar Germany (New York: Berghahn Books, 1996), 26.

7. Wolfgang Schivelbusch, In a Cold Crater: Cultural and Intellectual Life in Berlin
1945-1948 (Berkeley: University of California Press, 1998), 33.

8. For an in-depth discussion of the Neue Zeitung, see Jessica C.E. Gienow-Hecht,
Transmission Impossible: American Journalism and Cultural Diplomacy in Postwar
Germany 1945-1955 (Baton Rouge: Louisiana State University Press, 1999). See also
Hartenian, 152-154; and Gienow-Hecht, “Friends, Foes, or Reeducators? Feinbilder
and Anti-Communism in the U.S. Military Government in Germany, 1946-1953,” in
Enemy Images in History, eds. Ragnhild Fiebig-von Hase and Ursula Lehmkuhl
(Providence, RI: Berghahn Books, 1997), 281-301.

9. For an in-depth discussion of the case, see Gienow-Hecht, Transmission
Impossible. See also Hartenian, 152-54; and Gienow-Hecht, “Friends, Foes, or
Reeducators?” 281-301.

10. Hartenian, 179. See also Cedric Belfrage, Seeds of Destruction (New York:
Cameron and Kahn, 1954).

11. Hartenian, 180.

12. For further discussion, see Clare Flanagan, A Study of German Political-
Cultural Periodicals from the Years of Allied Occupation, 1945-1949 (Lampeter,
Wales: The Edwin Mellen Press, 2000), 151-82.

13. Joyce Battle, compiler, “Iraqg: the Media War Plan,” National Security Archives,
8 May 2007, <www.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB219/index.htm>.

14. Sandra J. Callaghan, “Iraq,” World Press Encyclopedia, 2003, <findarticles.
com/p/articles/mi_gx5223/is_2003/ai_n19143124>.

15. Kimberly Tabor, “The Press in Iraq,” PBS—Frontline World, November 2002,
<www.pbs.org/frontlineworld/stories/irag/press.html#overview>.

16. “The press in Iraq,” BBC News, 12 January 2007, <http://news.bbc.co.uk/1/
hi/world/middle_east/6256985.stm>.

17. Until 1992, Al-Bazzaz headed both the Iragi News Agency and the Iraqi
Radio and Television Establishment and was editor-in-chief of the daily newspaper
Al-Jumhuriya (The Republic). Middle East Forum website, <http://www.meforum.
org/article/277>.

18. “The press in Iraq,” BBC News.

19. Fariba Nawa, “U.S. Curtails Iraq’s Newfound Media Freedoms,” Village
Voice, 27 July 2003.

20. Matthew Price, “Baghdad’s media explosion,” BBC News, 12 August 2003,
<http://news.bbc.co.uk/go/pr/fr/-/1/hi/world/middle_east/3144363.stm>.

21. Jeffrey Gettleman, “G.l.’'s Padlock Baghdad Paper Accused of Lies,” New
York Times, 29 March 2004.

22. Ellen Barry, “US Restrictions on Iragi Media Spark Criticism,” Boston Globe,
19 June 2003.

23. Combined Joint Task Force 7 Public Affairs Guidance, 091200DJul 2003, 8.

24. In Iraq, the Bush administration inaugurated a new approach to psychologi-
cal warfare by outsourcing public diplomacy and propaganda. Since 2003, the U.S.
government has often relied on profit-oriented corporations created by Republican
Party loyalists to conduct intelligence and psychological warfare operations. These
private corporations are a de facto parallel intelligence apparatus, disconnected from
the CIA and the National Security Agency, that receive government contracts worth
millions of dollars. In fact, these corporations are now reaching out to academia much
in the same way as government intelligence agencies did in the past. On 25 January
2007, the Lincoln Group was awarded a new contract to conduct focus groups on a
variety of topics throughout Irag. On 7-8 November 2005, the Carr Center for Human
Rights Policy at Harvard University and the Strategic Studies Institute of the U.S.
Army War College sponsored a symposium in Washington on “Counterinsurgency
in Iraq: Implications of Irregular Warfare for the USG.” Among the participants were
Andrew Garfield, from the Lincoln Group, and Steve Rader, from Science Applications
International Corporation (SAIC). On 6 April 2007, the Harvard Defense & Security
Initiative hosted a seminar, “The Privatization of National Security,” at the John F.
Kennedy School of Government. The seminar had three panels: “Does privatizing
security pay off?” “Beyond security; outsourcing intelligence,” and “After Iraq: what's
next for the security industry?” Attendance was restricted to invited guests, and all
panel presentations and discussions were off-the-record and followed Chatham
House rules. Invited panelists came from the ArmorGroup, Blackwater USA, Booz
Allen Hamilton (a subsidiary of Halliburton), Cerberus Capital Management (formerly

MILITARY REVIEW e March-April 2008

chaired by John Snow, secretary of the treasury from 2003 to 2006), the Cohen Group,
Control Risks, Commonwealth Consulting, Covenant, DynCorp, Kellog Brown Root,
the Lincoln Group, Military Professional Resources Inc., SAIC, Total Intelligence
Solutions, Triple Canopy, and ViaGloblal Group. Seminar organizers also invited
“members of Congress working on related legislation” and “members of the DoD
working on the issue.”

25. On 17 August 2006, a car bomb partially destroyed the offices of Shabageh
magazine and Al-Sabah. It was the second car bomb attack against Al-Sabah that
year. On 19 June 2007, Flieh Waddai, the managing editor of Al-Sabaah, was killed.
According to Reporters Without Borders, in 2006 Iraq was the world’s most dangerous
country for the media for the fourth year running. Since fighting began in 2003, 139
journalists have been killed, 64 in 2006. About 90 percent of the victims were Iraqis.
Reporters Without Borders, “Press Freedom Round-Up,” 31 December 2006, <www.
rsf.org/article.php37?id_article=20286>.

26. Rajiv Chandrasekaran, Imperial Life in the Emerald City: Inside Iraq’s Green
Zone (New York: Alfred A. Knopf, 2006), 130.

27. Al Arabiya , a 24-hour Arabic-language TV station launched from Dubai on 3
March 2003, had a budget of $60 million; Chandrasekaran, 132.

28. Ibid., 136.

29. Lawrence Pintak, “Cairo Ignores U.S. Request to Pull Plug on Jihadi TV in
Iraq,” Columbia Journalism Review, 4 January 2007; and Pintak, “A Controversial
TV Channel That Is the Voice of Irag’s Anti-American Insurgents Looks Set to Open
Another Front in the Propaganda War Against the U.S.,” Columbia Journalism
Review, 10 January 2007.

30. For a detailed account of trends and controversies involving satellite TV
in the Arab and Muslim worlds, see Media on the Front Lines: Satellite TV In Iraq,
Transnational Broadcasting Studies vol. 2, no. 1 (Cairo: American University in
Cairo, 2006).

31. See Evan F. Kohlmann, “The Real Online Terrorist Threat,” Foreign Affairs
(September/October 2006): 115-25. In June 2007, Daniel Kimmage and Kathleen
Ridolfo, from Radio Free Europe/Radio Liberty, released a report on the Iragi Sunni
insurgency’s media network, <http://www.realaudio.rferl.org/online/OLPDFfiles/
part 1.pdf>.

32. Don North, statement before the Senate Democratic Policy Committee hearing
“An Oversight Hearing on Waste, Fraud and Abuse in U.S. government Contracting in
Iraq,” 14 February 2005. North was a former Coalition Provisional Authority contractor
hired by SAIC to build Al-Iraqgiya.

33. Anne Marie Baylouny, “Alhurra, ‘The Free One’: Assessing U.S. Satellite
Television in the Middle East,” Strategic Insights 11, vol. 4 (November 2005).

34. George W. Bush, “President Congratulates Iraqgis on Election,” 30 January
2005, <http://www.whitehouse.gov/news/releases/2005/01/20050130-2.html).

35. Mark Mazzetti and Borzou Daragahi, “U.S. Military Covertly Pays to Run Sto-
ries in Iraqi Press: Troops Write Articles Presented as News Reports. Some Officers
Object to the Practice,” Los Angeles Times, 30 November 2005.

36. Lincoln Group website, <http://lincolngroup.com>.

37. See Stephen Kinzer, All the Shah’s Men: An American Coup and the Roots
of Middle East Terror (John Wiley & Sons, 2004).

38. Daniel L. Baggio, “The Dawn of the New Iraq: The Story Americans Almost
Missed,” in Information as Power: An Anthology of Selected United States Army
War College Student Papers, vol. 1, eds. Dennis M. Murphy, Jeffrey L. Groh, David
J. Smith, and Cynthia E. Ayers (Carlisle Barracks: U.S. Army War College, 2006),
59-86; Chandrasekaran, 128-146.

39. See Earl F. Ziemke, “Improvising Stability and Change in Postwar Germany,”
in Americans as Proconsuls: United States Military Government in Germany and
Japan, 1944-1952, ed. Robert Wolfe (Carbondale, IL: Southern lllinois University
Press, 1984).

40. The complete text of JCS 1067 can be found in Germany 1945-1949: The Story
in Documents (Washington, DC: U.S. Government Printing Office, 1950), 21-33.

41. Combined Joint Task Force 7 Public Affairs Guidance, 091200DJul 2003, 1.

42. Cora Sol Goldstein, “Irak: Befreier in Ketten,” Internationale Politik, 60, Jahr
11 (November 2005): 104-110.

43. Report, Public Information Office, OMGUS, 16 December 1948, Landesarchiv
Berlin: OMGUS, RG 260, MF # 4/1-3/9.

44. Carl J. Friedrich, “Military Government and Dictatorship,” Annals of the
American Academy of Political and Social Science 267 (January 1950): 1. See also
Friedrich, “Military Government as a Step Toward Self-Rule,” The Public Opinion
Quarterly 7, no. 4 (Winter 1943), 527-41. Friedrich was born in Germany and joined
the Harvard faculty in 1926. He participated in drafting the constitution of the Federal
Republic of Germany. In 1955, Harvard appointed Friedrich Eaton Professor of the
Science of Government. For biographical details, see papers of Carl J. Friedrich,
Harvard University Library.

45. For recent data on the levels of anti-Americanism worldwide, see the Pew
Global Attitudes Survey, June 2007, http://pewglobal.org/reports/pdf/256.pdf.

—Acknowledgment—

Twould like to thank William M. Darley, Charles
Krohn, Montgomery McFate, Lawrence Pintak, Bill
Rugh, and Guy Shields for sharing contacts and
information about American media policy in Iraq.

65



	The German Case
	The Iraqi Case
	Hard-Earned Lessons

